3 augustus 2014

Graduated! :D


                                                             English translation below                                           
                                                                                        Geschreven op 17-06-'14

                                           Geslaaagd!!
 


Woohoooo, ik ben geslaagd! Het was echt een zenuwslopende ochtend/vroege middag. Mijn school belt alleen de mensen die niet geslaagd zijn of een herkansing hebben. Anders dan op veel andere scholen, worden degene die wél geslaagd zijn niet gebeld. School kon bellen tussen 13:30 en 14:00, dus rond 13:30 werd ik nogal nerveus. Ik zat op mijn kamer met alle telefoons in huis in m’n handen, wachtend op een telefoontje.

Ik had geen goed gevoel over alle gemaakte examens. Er zijn zo veel regeltjes verbonden aan het slagen. Ik was voor de meeste niet zo bang, maar wel voor de 5.5 norm. Die komt neer op het feit dat alle eindexamens gemiddeld minimaal een 5.5 moeten zijn. De eindexamens gingen echt uiteenlopend. Toen ik ze had gemaakt, dacht ik dat wiskunde, muziek en, verassend, aardrijkskunde echt een ramp waren. Aan de andere kant had ik het gevoel dat economie, Engels en geschiedenis goed gingen. De anderen gingen wel oké.  Uiteindelijk bleken mijn cijfers best goed! Totaal niet wat ik ervan had verwacht eigenlijk. Om 14:00 was ik niet gebeld, maar ik geloofde het nog niet zo. Op dat moment werd er ook een lijst op de schoolsite gezet, met de namen van de geslaagden. Toen ik mijn naam daarbij zag staan, was ik intens gelukkig, haha!


Mijn moeder en broer waren ook thuis, dus we vierden het alvast een beetje. De vlag met de tas eraan ging eruit, gevolgd door de kurk van de champagne. Ik moest nog even naar school om m’n cijfers op te halen (die ik toen dus nog niet wist). Toen ik daar kwam werd ik door veel docenten van dit jaar en voorgaande jaren gefeliciteerd. Daar werd ik wel even blij van J. De sfeer was ook goed, omdat iedereen die daar op dat moment was, is geslaagd. Uiteindelijk bleek dat ik een gemiddelde van 6.7 had gehaald. Waarom heb ik me dan druk gemaakt om die 5.5-norm?! Ik hoorde ook dat er 8 mensen uit mijn klas in de eerste instantie zijn gezakt. Sommigen hebben nog wel een goede kans met hun herkansing, dus ik hoop dat het ook hun zal gaan lukken. ’s Avonds kwamen mijn opa’s en oma’s, tante en oom nog. Later nog even gaan stappen met een paar vrienden, tot laat! Of… vroeg?

Officieel ben ik pas na de diploma-uitreiking op 17 Juli geslaagd. Ik ben oprecht blij dat ik het gehaald heb dit jaar. Ik heb soms moeite met concentreren als ik aan het leren ben, maar dit jaar heb ik echt wel hard gewerkt. Het voelt een beetje als een overwinning (^^). En het eerste dat nu gaat gebeuren is mijn uitwisseling naar Japan! Krijg er nu alleen nog maar meer zin in! Als ik niet geslaagd zou zijn, moest ik na terugkomst weer terug naar school of iets in die richting om alsnog mijn diploma te halen. Dat zou me dan nog een jaar kosten, plus dat ik er waarschijnlijk het hele jaar me in m’n hoofd zou zitten. Hoe dan ook, ik kan de middelbare schooltijd afsluiten. Dan ga ik aan een nieuwe ervaring beginnen, en als ik dat heb afgesloten kan ik ook weer gewoon verder. Dat is precies waar ik op hoopte, en nu is het uitgekomen! Super!

---------------------------------------------------------------------------------

                                                                 Written on 17-06-'14

                                       Graduateeeed!! 



Woohoooo, I am graduated from high school! It was such an nerve wracking morning/early afternoon. My school only calls students who are not graduated, or who have a resit. Different than other schools, the ones who are graduated won’t be called. The school can call between 13:30 and 14:00, so around 13:30 I was really nervous. I sat on my room with all phones of the house in my hands, waiting to get called. I didn’t feel good about all exams I made. There are so many rules for graduation. There is one I feared the most: the 5.5-norm. Here, the scale is from 1 up to 10. 1 is the worst, 10 is the best (and impossible :p). At the end, they only watch at the final grades (which are an average of the grades we got earlier this year & the year before (50%) + the final exams (50%)). Yet, the average of all final exams has to be at least a 5.5. Those finals went so different. Once I finished them, I expected maths, music and, surprisingly, geography to be a disaster. I thought I did good at economics, English and history though. The other ones were okay, I thought. However, my grades turned out to be pretty good! Totally not what I expected. Anyway, at 14:00 I wasn’t called, and at first I couldn’t believe it. So, I went to the website of my school, where at 14:00 a list of names would be published. When I saw my name, I was intensely happy! 

My mother and brother were at home too, so we celebrated it somewhat. In the Netherlands, as a tradition, students who are graduated hang out the flag with their school bag on top. I did so too, followed by Champaign. I had to go to school to get my list of grades (which I didn’t know yet). When I arrived, many teachers and former teachers of mine congratulated me, which made me really happy! The atmosphere was really good too. I turned out to have a 6.7 average! Why on earth did I fear that 5.5-norm then? :p I also got to hear my class had 8 people who couldn’t graduate at first. Some of them still have a good chance with a resit, so I hope they can graduate as well! In the evening, my grandparents came, as well as my aunt and uncle. Later some friends arrived and we went out to have a long night, haha. 

Anyway, I will have an official graduation ceremony on July the 17th, at which I will get my diploma. I’m actually so glad to have reached this. I often have trouble with my concentration when studying, but now I just worked very hard for it this year. So it feels somewhat like a victory. And now the first thing that will happen in my life is my exchange to Japan!! I’m getting more and more excited, waaaah! If I wouldn’t have been graduated, I’d have to go back to high school or something similar to get my diploma. That would cost me another year, plus I would probably keep thinking about how I failed my exams when I’m in Japan. So right now, I can end high school, start with a new experience, and once I come back I can start something new again! This is what I had hoped for, and now it’s reality. Super!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik zou het heel leuk vinden als u een berichtje achterlaat. :-)